Selasa, 31 Ogos 2010

Asal Usul Nama Syam Dan Kelebihan Damsyik Daripada al-Quran

PENDAHULUAN

Al-Quran banyak menceritakan tempat-tempat yang telah pun menjadi sejarah buat umat Muhammad sejak hampir lima belas kurun lamanya. Malah banyak juga sejarah yang tidak dicungkil oleh umat Islam kini. Sejarah seperti dimana berhentinya kapal nabi Nuh a.s yang dikatakan terdampat di Bukit Judy, Turki masih lagi menjadi misteri lantaran tiada kajian yang dilakukan secara tepat dan mendalam. Sejarah Islam yang berkaitan dengan negera-negara yang bukan Arab tetapi memberi sumbangan besar pada tamadun umat manusia juga banyak belum di rungkai secara mendalam.


Di dalam ruangan yang terhad ini penulis kertas kerja ini sekadar merungkai dan memberi sedikit penerangan sekadar yang termampu dari diri penulis yang masih dalam proses belajar dan pembelajaran dalam menghadami karya-karya asal yang banyak ditulis di dalam bahasa Arab. Sebenarnya buku yang menjadi rujukan penulis adalah kitab yang berjudul Tarikh Dimashq yang dikarang oleh Ibnu Asakir dan juga kitab Mukhtasar Tarikh Dimashq yang dikarang oleh Ibnu Manzur. Kitab yang pertama merupakan induk kepada kitab yang kedua, ini kerana Ibnu Manzur meringkaskan kitab Ibnu Asakir untuk lebih mudah difahami oleh orang yang ingin mengenali sejaranh yang berlaku di Damsyik atau Syam secara keseluruhannya. Maka penulisan yang terkandung di dalam kertas kerja ini ini adalah dari kitab yang ditulis oleh Ibnu Manzur dari bab yang bertajuk Ihstiqoq Ismu al-Tarikh Wa al-Faidah Bi al-‘Inayah Bihi.


Moga usaha yang sedikit ini mendapat manfaat dari pihak pembaca. Segala yang baik hadir dariNya dan segala yang buruk datang dari pihak penulis. Segala komentar dan cadangan amat-amatlah dihargai moga usaha menkaji dan mengenali tempat yang disebut di dalam al-Quran ini diberi ganjaran sepatutnya dariNya.



ASAL USUL NAMA SYAM


ذكر أصل اشتقاق تسمية الشام

قال أبو الجلد: الأرض أربعة وعشرون ألف فرسخ، منها ألف فرسخ للعرب، ولسائر الناس البقية. قال: والشام فيه وجهان: يجوز أن يكون مأخوذاً من اليد الشؤمى: وهي اليسرى، ويجوز أن يكون فعلى من الشؤم، وقد أشأم: أتى الشام. وقال أبو الحسين بن فارس: أما الشام فهو فعل من اليد الشؤمى: وهي اليسرى، يقال: أخذ شأمة أتى على يساره، وشأمت القوم ذهبت على شمالهم. وقال قوم: هو من شوم الإبل وهي سودها وحضارها هي البيض. ورجل شآم من أهل الشام. وقال ابن المقفع: سميت الشام بسام بن نوح، وسام اسمه بالسريانية شام وبالعبرانية شيم. وقال الكلبي: سميت الشام بشامات لها حمر وسود وبيض، ولم ينزلها سام قط. وقيل: سميت الشام لأنها عن شمال الأرض كما أن اليمن أيمن الأرض. وقالوا: تشاءم للذين نزلوا الشام. وقال بعض الرواة: اسم الشام الأول سورية، وكانت أرض بني إسرائيل، قسمت على اثني عشر سهماً فصار لكل قسم تسعة أسباط ونصف في مدينة يقال لها شامرين وهي من أرض فلسطسين، فصار إليها متجر العرب في ذلك الدهر، ومنها كانت ميرتهم فسموا الشام بشامرين ثم حذفوا فقالوا الشام.


Tajuk yang diingin diulas dan menerangkan apa yang di ambil dari kitab Mukhtasar Tarikh Dimasyq mengenai asal usul nama Syam yang kini lebih dikenali sebagai Syria walaupun terdapat dikalangan lain yang mengatakan Syam itu termasuk negara-negara seperti Palestin, Lubnan, Jordan dan juga sebahagian daripada Iraq atau dikenali sebagai Badiah al-Syam. Penulis tertarik untuk mengulas dan menerangkan apa yang terkandung di dalam tajuk ini kerana pernah berada di Syria hampir enam tahun kerana menyambung pengajian. Di dalam tajuk ini kita dapat melihat bagaimana penulis kitab ini iaitu menceritakan asal usul nama Syam itu terjadi, seperti yang tercatit di dalam tajuk ini terdapat beberapa nama yang memberikan pandangan mereka mengenai asal nama Syam ini, terdapat empat nama yang disebut di dalam tajuk ini mengenai asal usul nama ini. Di bawah ini penulis membahagikan nama-nama tersebut untuk menjadi kemudahan kepada pembaca mengenali lebih jelas lagi asal usul tempat yang pernah disebut oleh nabi Muhammad dan juga disebut secara tidak langsung di dalam kitabNya, nama-nama tersebut ialah:-

1-Abu al-Jild
Beliau menyatakan Syam berasal dari kenyataan beliau yang berbunyi:-
قال: والشام فيه وجهان: يجوز أن يكون مأخوذاً من اليد الشؤمى: وهي اليسرى، ويجوز أن يكون فعلى من الشؤم، وقد أشأم: أتى الشام
Pada beliau Syam berasal dari dua cara, cara yang pertama boleh diambil dari perkataan al-Yad al-Syu’ma yang bermaksud tangan kiri, malah boleh juga diambil dari perkataan al-Syu’um yang bermaksud telah datang ke Syam.




2-Abu al-Husin bin Faris
Beliau pula menyatakan beberapa lagi asal usul nama Syam dengan dikemukan juga beberapa kenyataan yang dipetik dari orang kebanyakkan, kenyataan beliau adalah seperti berikut:-
وقال أبو الحسين بن فارس: أما الشام فهو فعل من اليد الشؤمى: وهي اليسرى، يقال: أخذ شأمة أتى على يساره، وشأمت القوم ذهبت على شمالهم. وقال قوم: هو من شوم الإبل وهي سودها وحضارها هي البيض. ورجل شآم من أهل الشام.

Beliau pula menyatakan asal usul nama Syam pula pada beliau adalah merupakan perbuatan dari tangan kiri, kenyataan ini dapat dilihat dari perkataan al-Yad al-Sya’uma. Beliau juga menyatakan asal usul nama Syam ini dari kenyataan yang berbentuk umum melalui ayat yang dimulakan dengan kata kerja Yuqal dan juga beliau merujuk juga kepada kenyataan yang berasal dari sesebuah kaum atau bangsa, bangsa dan kaum yang dimaksud ini ialah kaum arab, ini dapat dilihat dari kata yang berbunyi Qala Qaumun. Apa yang dinyatakan oleh beliau ini kelihatan beliau ingin menguatkan lagi hujah beliau mengenai asal usul nama Syam ini, setelah beliau memberikan makna tangan kiri tersebut beliau terus mendatangkan ayat yang bermaksud “diambil al-Syaa’mah itu ialah datang dari kiri” , beliau juga menyertakan lagi ayat yang lain untuk menguatkan hujahnya dengan ayat yang bermaksud “Berkiri-kiri kaum itu iaitu telah pergi dari arah kiri mereka”. Seterusnya beliau juga mengambil dari kata-kata kaum Arab mengenai asal usul kalimat ini iaitu Wahuwa Min Syaum al-Ibil Wahuwa Sauduha Wa Hidaruha Hiya al-Baidhu yang memberi penerangan perkataan Syam ini hadir dari kalimat ini. Setelah itu beliau juga menyebut tentang asal usulnya dari perkataan Rajul Sya’am adalah dari kalangan orang-orang Syam.


3-Ibnu al-Muqaffa’
Pada kali ini Ibnu al-Muqaffa’ menyatakan asal usul Syam ini tidak sama dengan dua kenyataan yang telah dikemukan tadi yang kelihatan lebih cenderung ke arah yang berkaitan dengan bahasa Arab itu sendiri. Tetapi beliau pula menyatakan kalimat Syam ini berasal dari nama salah seorang anak nabi Nuh a.s iaitu Sam. Ini dapat dilihat dari kenyataan beliau yang berbunyi:-
وقال ابن المقفع: سميت الشام بسام بن نوح، وسام اسمه بالسريانية شام وبالعبرانية شيم.
Ayat di atas memberi maksud dinamakan Syam itu dari nama Sam bin Nuh a.s. Nama Sam itu sendiri mempunyai sebutan yang berbeza dari dua bahasa yang berlainan. Jika dilihat daripada bahasa al-Sirayaniah nama Sam dipanggil dengan nama Syam, manakala di dalam bahasa al-Ibraniah yang pula Sam dipanggil dengan nama Syim.

4-Ibnu Kalbi
Ibnu Kalbi pula menyatakan asal usul nama Syam ini bukanlah disebabkan nama Sam atau keturunan Sam bin Nuh a.s sahaja yang pernah bermastautin di situ. Tetapi beliau menyatakan :
وقال الكلبي: سميت الشام بشامات لها حمر وسود وبيض، ولم ينزلها سام قط.
Maksud dari kenyataan di atas dinamakan Syam adalah disebabkan Syamat terdapat di dalamnya terdapat kaum yang mempunyai warna kulit yang pelbagai samada yang berwarna merah, hitam dan putih, bukan saja Sam yang pernah tiba di Syam.

5-Sumber Yang Pelbagai
Sumber ini tidak dinyatakan secara jelas di dalam kitab yang menceritakan tentang asal usul nama Syam ini, kebiasaannya ianya akan ditulis dengan maksud telah diperkatakan oleh sebahagian ahli riwayat atau di dalam bahasa Arab ianya akan ditulis Qala Ba’da al-Ruwat. Sumber dari sebahagian ahli riwayat juga tidak dapat ditolak untuk mencari asal usul bagi nama Syam, di bawah ini dinyatakan perkara itu:-
وقال بعض الرواة: اسم الشام الأول سورية، وكانت أرض بني إسرائيل، قسمت على اثني عشر سهماً فصار لكل قسم تسعة أسباط ونصف في مدينة يقال لها شامرين وهي من أرض فلسطين، فصار إليها متجر العرب في ذلك الدهر، ومنها كانت ميرتهم فسموا الشام بشامرين ثم حذفوا فقالوا الشام.
Pada pendapat yang ini, Syria adalah nama awal bagi Syam. Syria juga merupakan tanah bagi Bani Israel pada masa dahulu, dibahagikan Syria ini kepada dua belas bahagian, setiap satu bahagian mempunyai sembilan setengah suku kaum di sebuah bandar. Bandar tersebut dipanggil dengan nama Syamirin ianya terletak di tanah Palestin. Syamirin ketika itu menjadi tempat tumpuan para peniaga untuk melakukan perniagaan. Tempat ini dinama Syam dari nama Syamirin setelah dibuang beberapa huruf dari nama tersebut.

Terdapat juga pendapat lain mengenai asal usul nama Syam ini. Menariknya pendapat ini tidak pula kelihatan yang mempunyai kaitan dengan bahasa Arab yang di ambil dari mana-mana kaum atau bangsa atau diambil dari nama seseorang. Pendapat tersebut juga berdasarkan dari kata fe’el madhi yang majhul yang tertulis Qila, asal usul bagi Syam dari pandangan ini adalah seperti di bawah:-
وقيل: سميت الشام لأنها عن شمال الأرض كما أن اليمن أيمن الأرض.
Kenyataan kali ini mengenai asal usul nama Syam kerana kata nama ini mempunyai maksud tanah yang terletak di utara malah sememangnya Syam kini terletak di sebelah utara sebagai sebuah tempat paling akhir bersempadan dengan Turki. Nama Syam yang berasal dari tanah yang utara ianya sama seperti Yaman yang terletak di bahagian tanah yang kanan.

Tiada ulasan: