Ahad, 1 Ogos 2010

Sejarawan Halab Ibnu al-Adim (siri 10)

PENUTUP

Setelah di kaji dan meneliti segala maklumat yang ada mengenai pengarang kitab Zabdatul Halab dan pengarangnya, perkataan yang boleh di ungkapkan ialah umat Islam berada di dalam kerugian yang amat sangat kerana mengabaikan permata hebat ini yang telah menyinari dunia Islam suatu ketika dulu. Buku beliau telah hilang entah di mana, syair-syair karangan beliau mengenai sejarah juga tidak di bukukan malah bakat beliau di dalam bidang kaligfari juga hanya di abadikan di Halab, hanya pelajar di sekolah tersebut dapat melihat tinggalan sejarah oleh sejarawan ulung dari utara Syam ini. Bagaimana hak kita sebagai orang Islam sepatutnya mengenali sejarah terutama berkaitan dengan sejarah nabi atau yang mempunyai nilai membangkitkan semangat kepewiraan di dalam diri orang Islam yang semakin hari semakin jauh dari mengenali nabi dan juga tokoh-tokoh yang banyak menyumbangkan tenaga dan pengorbanan untuk menjadikan Islam gagah dan hebat di mata penguasa barat ketika itu. Halab perlu di ketahui sejarahnya, perlu di gali lagi mencari keistimewaanya yang banyak melahirkan tokoh-tokoh yang hebat di dalam sejarah seperti Salahuddin al-Ayyubi, Nuruddin al-Zanki malah tidak ketinggalan Ibnu al-Adim sendiri yang merupakan anak jati dari Halab.

Kerugian yang di rasakan ini sebenarnya berasas untuk di ungkapkan, ini kerana buku karangan beliau amatlah bernilai tetapi tidak pernah lengkap atau tiada usaha untuk menyusun kitab-kitab atau buku karangan beliau atau menjadikan buku-buku karangan Ibnu al-Adim sebagai bahan asas penulisan mengenai Halab. Kitab beliau yang berjudul Baghyatul Talab Fi Tarikh Halab tidak dapat di sempurnakan walaupun ada di simpan di Istanbul Turki dari tulisan tangan asal beliau yang kelihatan sukar untuk di baca, malah kitab beliau yang menjadi ringkasan kepada sejarah Halab ini iaitu Zabdatul Halab Fi Tarikh Halab juga hanya boleh di dapati sebanyak satu pertiga dari buku beliau ini. Inilah kerugian yang di maksudkan, usaha dan pengorbanan yang di lakukan boleh penulis bukanlah sedikit, lebih-lebih lagi beliau pernah menjawat beberapa jawatan yang agak tinggi sepanjang hidupnya. Sudah tentukan kesibukan menjalankan amanah sebagai menteri mahupun tenaga pengajar serta di hambat masa untuk menyiapkan sesebuah penulisan bukanlah satu tugas mudah. Tetapi beliau tetap komited dan ikhlas di dalam penulisan beliau, sebab itu setiap ulasan yang beliau berikan mengenai sesuatu peristiwa dengan tidak melibatkan emosi yang melampau atau fanatik terhadap sesuatu isu atau sejarah, malah mengungkapkannya dengan cara yang begitu amanah dan adil sekali. Beliau menceritakan mengenai sejarah yang berkaitan dengan Islam dengan cara menyebut dua-dua perkara yang positif mahupun negatif secara sama rata tanpa membuatkan pihak lain terasa seperti di aibkan atau terlalu memberi pujian yang melampau. Begitu juga ketika beliau menulis satu peristiwa atau sejarah, beliau tidak di kuasai oleh rasa emosi atau kecenderungan terhadap agama, politik mahupun kemasyarakatan.
Usaha-usaha yang di lakukan oleh beberapa pengarang untuk menyambung warisan yang di tinggal oleh Ibnu al-Adim seperti Ahmad bin Ibrahim Ibnu al-‘Ajami pengarang kitab Kunuz al-Zahab Fi Tarikh Halab dan al-Dur al-Muntakhab Fi Tarikh Mamlakah Halab karangan Abu Walid Majduddin Muhammad bin Muhammad wajar di puji dan mestilah di jaga sampai bila, tanpa usaha yang di lakukan oleh pengarang-pengarang ini mungkin nanti kita hanya mengenali Ibnu al-Adim sekadar mendengar namanya dalam lipatan sejarah tanpa dapat melihat hasil tinggalan yang beliau telah beliau lakukan untuk tatapan generasi akan datang. Inilah sumbangan yang telah di berikan oleh Ibnu al-Adim untuk generasi setelah kewafatan beliau hingga melahirkan beberapa sejarawan yang mampu menyambung usaha yang telah beliau lakukan pada awalnya, boleh juga di ibaratkan Ibnu al-Adim membuka pintu atau membuka ruang untuk penulis yang berkaitan dengan sejarah Halab untuk terus menggali sejarah yang pernah terakam di kawasan yang mempunyai sejarah yang panjang semenjak awal kejadian manusia. Penulis sendiri pernah melawat beberapa tempat bersejarah di Halab yang pernah di sebutkan di dalam kitab Zabdatul Halab ini, terasa bangga kerana dapat menyelusuri tinggalan-tinggalan sejarah ini yang dulu hanya sekadar mendengar tanpa menghayati dengan melihat dengan mata sendiri.

Tiada ulasan: