Sabtu, 21 Ogos 2010

Sejarawan Halab Ibnu al-Adim (siri 11) sambungan penutup

Dengan segala sejarah dan penceritaan yang tercatat di dalam kitab Zabdatul Halan Fi Tarikh Halab ini dapat di simpulkan beberapa faedah untuk pembaca dalam membaca sejarah yang telah berlaku. Sejarah bukan sahaja untuk di baca malah ianya juga menjadi panduan kepada semua manusia yang menetap di muka bumi ini untuk menilai, mengkaji dan mengambil segala yang buruk itu untuk di jadikan sempadan. Kitab ini memberikan kepada kita segala macam bentuk pengajaran yang boleh di ambil utk di jadikan pedoman, antara faedah yang boleh di dapati di dalam kitab Zabdatul Halab ini ialah:-

I. Memperingati individu yang di sebut di dalam sejarah untuk di jadikan iktibar dan sempadan. Sebagai manusia yang lemah dan mempunyai emosi yang adakalanya membuatkan manusia itu tidak stabil memerlukan satu contoh dan idola dalam menggerakkan jiwanya untuk menjadi lebih kental dan kuat dalam menghadapi cabaran hidup, malah untuk mengejar kejayaan satu idola juga memainkan peranan penting dalam menuju dan mencari kejayaan yang di impikan. Jiwa manusia memang telah di cipta mempunyai kecenderungan untuk mencari seorang idola. Perlu juga diingatkan setiap individu yang di sebut di dalam sejarah pelu di sebut dari dua-dua sudut yang menampilkan kebaikan dan keburukan. Jika hanya sekadar menyebut keburukan sahaja di bimbangi contoh yang tidak baik akan menjadi ikutan, maka sudut yang menonjolkan kebaikan itu perlu di berikan penekanan agar dapat di jadikan dorongan untuk berjaya dengan budi pekerti yang luhur.

II. Mampu memberikan pengetahuan yang luas pada seseorang individu hingga menjadikan individu tersebut mampu mengenali dan mengkaji segala pengalaman dan peristiwa yang telah berlaku pada sesuatu bangsa, umat dan juga orang perseorangan. Pengetahuan yang begini mampu menjadikan seseorang itu membuat keputusan yang tepat dalam menghadapi segala tribulasi kehidupan malah menjadikan langkahan begitu tepat dan teratur untuk melayari kehidupan di dunia.

III. Dapat mengenali ikatan yang terjalin di antara setiap kabilah, bangsa dan umat-umat yang berada di dunia ini, dengan cara begini dapat melahirkan rasa cinta, kasih dan menimbulkan sikap percaya pada orang lain malah mampu menjadi benteng pertahanan yang jitu jika ada penyelewangan yang mungkin di timbulkan oleh pihak lain untuk mencerobohi hak-hak yang tertentu.

IV. Mempelajari dan mengkaji segala undang-undang yang berkaitan dengan hubungan sesama bangsa dan agama. Setiap pergerakan individu dan bangsa yang menetap muka bumi ini terikat dengan undang-undang yang berkaitan dengan kemasyarakatan, ekonomi dan politik. Bagi pengkaji yang mengkaji ini semua mereka mampu menggerakan bangsa atau agama ke arah yang lebih baik di masa hadapan. Sikap bersaing untuk maju, bekerjasama, melahirkan perasaan kasih sayang, memupuk persaudaraan di antara individu akan terhasil jika memahami sikap dan budaya setiap bangsa dan agama yang ada di dunia ini dengan sebaiknya. Malah dengan mempelajari dan mengkaji sejarah juga, kita dapat mengenali jatuh bangun sebuah kerajaan dan tamadun untuk di ambil pengajaran dan iktibar daripada apa yang telah berlaku agar dapat membina agama, bangsa dan negara yang gemilang, terbilang dan cemerlang.


V. Sejarah mampu membantu orang-orang politik dalam merencana dan mengurus sebuah kerajaan dari pelbagai sudut. Ini kerana sejarah mengajar golongan politikus cara yang tepat dan bijaksana dalam memahami keadaan pergerakan manusia terhadap segala perancangan yang telah di rencanakan. Adakah penduduk di negara tersebut mampu memahami apa yang sedang atau akan di rencanakan oleh sebuah kerajaan? Di sini terletak kebijaksanaan pemimpin yang mengetuai sebuah kerajaan. Keputusan yang di rencanakan oleh kerajaan sekiranya lebih memberi keburukan dari kebaikan dapat di elak jika politikus terbabit mengenali segala permasalahan yang di hadapi oleh rakyat yang dipimpimnya. Malah perjanjian kedamaian atau genjatan senjata yang ingin di lakukan tidak akan tercapai jika tidak mengkaji dan meneliti sejarah sesuatu bangsa dan negara tersebut.

Sesungguhnya seni yang terdapat di dalam sejarah merupakan seni yang teragung di dalam mazhabnya, mampu memberikan faedah yang tidak ternilai serta mampu memberikan hala tuju yang murni. Ianya memberikan kepada kita suasana yang telah berlaku di dalam sebuah bangsa dari sudut moralnya, menceritakan mengenai nabi-nabi yang tercatit dalam sejarah mereka dan juga raja-raja yang memerintah di sebuah negara serta hala tuju politik mereka. Semua yang terjadi boleh kita jadikan pengajaran, sempadan dan ikutan bagi sesiapa yang bergelumang dengan situasi dan cabaran agama dan dunia. (Ibnu Khaldun)


RUJUKAN

Abdul Aziz Salim. 1981. al-Tarikh Wa al-Muarikhuna al-Arab. Dar al-Nahdah
Al-Arabiyah. Beirut.Lubnan

Kamaluddin Ahmad bin Ahmad bin Abi Jaradah. 1997. Baghyatul Talab Fi Tarikh Halab. Dar al-Kitab al-Arabi.

Kamaluddin Ahmad bin Ahmad bin Abi Jaradah. Baghyatul Talab Fi Tarikh Halab. al-Maktabah al-Syamilah. Arab Saudi.

Kamaluddin Ahmad bin Ahmad bin Abi Jaradah. 1986. Baghyatul Talab Fi Tarikh Halab. Universiti Frankfurt. Jerman.

Yaqut al-Hamawi. Mu’jam al-Udaba’. Maktabah al-Syamilah. Arab Saudi.

al-Sadafi. al-Wafi Bi al-Wafiyat. Maktabah al-Syamilah. Arab Saudi.

Kamaluddin Ahmad bin Ahmad bin Abi Jaradah. Zabatul Halab Fi Tarikh Halab.
al-Maktabah al-Syamilah. Arab Saudi.

Jaridatu al-Usbu’ al-Adabi al-‘Adad 1091. 2008.

Ibnu Taghri Baradi. Al-Nujum al-Zahirah Fi Muluk Misri Wa al-Qaherah.
al-Maktabah al- Syamilah. Arab Saudi.

Muhammad Raghib al-Tabbakh. 1988. Iklam al-Nubala’ Bi Tarikh Halab al- Sahba’.Halab. Syria.

al-Mausu’ah al-Sa’riyah al-Isdar al-Thailith. al-Mujammak al-Thaqafi. Emiriah Arab Bersatu.

Laman sesawang www.alwarraq.com

Laman sesawang www.aleppo-sy.com

Tiada ulasan: