Khamis, 18 Disember 2008

Pertemuan dgn Dr.Taufik dan perhimpunan almuni Syria

Assalamualaikum…..
Semalam 18.8.2008 bertempat di bagunan Persidam, Shah Alam syeikh Taufik bin Ramadan Al-bouti telah memberi kuliah dan tazkirah kepada bekas-bekas graduan dari syria, pelajar-pelajar sekolah Persidam dan juga orang awam yang tidak memahami bahasa arab. Isi kandungan kuliah dapat difahami oleh semua orang dengan menggunakan penterjemah yang dilakukan oleh Ust Aleh. Alhamdulillah sambuntan menggalakkan terutama dari kalangan ex-student syria.

Ceramah bermula selepas solat isyak dan habis pada jam 10.15mlm, jamuan juga disediakan dengan juadah arab yang ditempah khusus dari restoran mandee nour yang diusahakan oleh ex-student syria ramli ahmad. Setelah selesai makan, satu pertemuan secara separa rasmi diantara ex-student syria dilakukan, kebanyakkan yang hadir adalah dari generasi syria yang belajar disana pada pertengahan 90an, secara tak langsung dapat saling kenal mengenal dengan 'senior2' syria yang hadir pada malam itu. Objektifnya ialah pada pertemuan mlm itu adalah untuk mewujudkan alumi pelajar malaysia disyria agar semua graduan syria dapat bertemu dan berkongsi pengalaman terutama dalam permasalahan agama dan juga survive utk hidup, kepada yang berkesempatan membaca tulis ini, jgn lupa hadir ke program pertemuan alumni syria yang akan diadakan disebuah chalet dibelakang UIA pada cuti hari raya cina pada 27 dan 27/1/2009, program ini akan disertai oleh pihak lelaki dahulu sebelum merancang utk pertemuan yang lebih besar melibatkan isteri, suami dan anak-anak.

Pada mlm itu juga dr.taufik juga menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh salah seorang yang hadir yang tidak tau berbahasa arab tapi cintakan ilmu bertanya mengenai betapa banyaknya golongan yang ada ilmu tapi masih banyak juga yang melakukan maksiat. Saya tertarik dengan perbandingan yang diberikan beliau mengenai kerosakan akhlak yang berlaku diantara syria dan malaysia, kata beliau di syria masih terjaga lagi dari sudut akhlak berbanding malaysia, pesan beliau lagi para pendakwah dan juga orang agama di malaysia perlu main peranan yang lebih kuat dan gigih lagi kerana cabaran yang ada di malaysia lebih dahsyat serta kuatkan keazaman dan keyakinan dengan iman yang sudah tersemat di dalam jiwa kita. Renung2kanlah kata yang dikeluarkan beliau, ini bermakna kebejatan akhlak di malaysia sudah dapat dilihat oleh orang luar, malah classmate saya semasa di syria juga bila belajar di uia gombak telah menyatakan hal yang sama, malaysia punya nama di kalangan negara-negara islam, berbagai slogan diberikan kepada malaysia sebagai negara islam contoh tapi isi yang ada di dalam negara ini amat berlainan sekali, fikir-fikirkan lah………

Tiada ulasan: