KELEBIHAN DAMSYIK DARIPADA AL-QURAN
فضل دمشق من القرآن ما ورد في فضل دمشق من القرآن
وعن أبي أمامة عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه تلا هذه الآية: " وآويناهما إلى ربوة ذات قرار ومعين " . قال: " هل تدرون أين هي؟ قالوا: الله ورسوله أعلم. قال: هي بالشام، بأرض يقال لها الغوطة، يقال لها دمشق، هي خير مدائن الشام " .وقال ابن عباس: هي أنهار دمشق وعن سعيد بن المسيب قال: هي دمشق ذات قرار ومعين، الغوطة. وعن يزيد بن شجرة قال: دمشق هي الربوة المباركة.وعن محمد بن خالد بن أمية الهاشمي قال: ثم إن الله تبارك وتعالى أمر عيسى بن مريم عليهما السلام وأمه أن يسكنا دمشق، وهي إرم ذات العماد. وقال الحسن: في قوله: " ذات قرار ومعين " ذات معيشة تقوتهم وتحملهم، وماء جار. قال: هي الربوة، هي دمشق. وقال الحسن البصري: " ذات قرار ومعين " قال: ذات ثمار وكثرة ماء. قال: هي دمشق. وعن سعيد بن جبير: " ربوة ذات قرار " قال: الربوة النشز من الأرض. والقرار: المستوي. قال منصور بن أبي مزاحم: وهذا التفسير موجود في صفة ربوة دمشق، فلا يمتنع أن يكون هو الحق.
Dalam membicarakan hal Syam ini adalah tidak lengkap untuk tidak menyertakan sama di dalam kertas kerja ini mengenai kelebihan salah sebuah negeri yang terletak di dalam tanah Syam ini iaitu Damsyik. Kelebihan Damsyik sering kali diceritakan kepada orang ramai dari dulu hingga kini malah sahabat-sahabat nabi s.a.w juga banyak ditanam di negeri yang bertuah ini. Sebab itulah penulis asal kitab ini setelah menceritakan mengenai asal usul nama Syam ini penulis kitab ini juga mendatangkan satu tajuk yang tidak kurang penting bagi umat Islam dalam usaha mengenali sejarah tanah yang berkat ini setelah Mekah dan Madinah. Jika diteliti pada tanah Syam atau di dalam peta negara Syria selain daripada Damsyik yang menjadi tempat bersejarah bandar yang terletak di utara Syria juga mempunyai sejarah sendiri kerana nabi Ibrahim a.s pernah sampai ke situ malah tempat tersebut juga dinamakan sempena aktiviti baginda memerah susu untuk penduduk di kawasan itu dan sekitarnya, bandar tersebut adalah Halab atau Aleppo di dalam bahasa Inggeris.
Kelebihan yang dimiliki oleh Damsyik ini dapat dilihat dari hadis nabi s.a.w ketika beliau bertanya kepada sahabat-sahabatnya tentang ayat al-Quran yang dibaca oleh baginda, lantas baginda bertanya kepada sahabat-sahabatnya apakah yang dimaksudkan dari ayat tersebut sepotong ayat yang berbunyi ila rabwah zatu qararin wa ma’in. Pada ayat inilah sahabat yang ditanya itu tidak mengetahuinya, maka penulis kitab ini telah mendatangkan beberapa pendapat dari kalangan sahabat dan lain-lain yang boleh digunapakai untuk menjelaskan apakah yang dimaksud dengan ayat yang ingin ditanya oleh nabi s.a.w. Setiap yang disebut oleh baginda s.a.w bukanlah kata-kata kosong tetapi mempunyai nilai yang boleh dihayati oleh manusia keseluruhannya atau dengan lebih tepat lagi kata-kata yang keluar dari mulut baginda adalah berpaksikan wahyu ilahi.
Oleh kerana apa yang diucapkan oleh nabi s.a.w ini adalah hadis sudah tentu maksud dan erti yang ditanya oleh kepada sahabat-sahabat baginda mempunyai berbagai maksud dan juga pendapat. Inilah yang kelihatan pada makna tersebut dari berbagai nama antara yang disebut di dalamnya ialah Hasan al-Basri dan Ibnu Abbas. Berikut adalah pecahan dari maksud perkataan berbunyi ila rabwah zatu qararin wa ma’in malah rasulullah s.a.w dengan terang juga ada menyebut ianya Syam, Damsyik dan Guthah malah beliau juga mengatakan Damsyik adalah sebaik-baik bandar yang terdapat di dalam tanah Syam. Antara kenyataan atau pendapat berhubung dengan ayat yang dibacakan oleh nabi s.a.w itu adalah seperti berikut:-
1-Ibnu Abbas r.a
Pendapat yang dikemukan oleh sahabat nabi s.a.w ini mengenai ayat tersebut ialah ianya adalah sungai-sungai yang terdapat di Damsyik, Syria. Memang terdapat sungai yang mengalir di dalam bandar ini yang di kenali sebagai sungai Barada. Ini dapat dilihat dari kenyataan dari Ibnu Abbas seperti di bawah:-
وقال ابن عباس: هي أنهار دمشق
2-Yazid Bin Sajarah
Pendapat yang dikemukan ini juga hanya kelihatan berbeza sedikit dari apa yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas r.a. Beliau menyatakan al-Rabwah di dalam bahasa Melayu bermakna tanah tinggi itu ialah Damsyik, ini dapat dilihat dari kenyataan beliau di bawah dengan menyatakan secara jelas apa yang dimaksudkan dengan al-Rabwah al-Mubarakah itu. Kenyataan ini boleh dilihat dengan jelas melalui kenyataan beliau di bawah:-
وعن يزيد بن شجرة قال: دمشق هي الربوة المباركة
3-Saad bin al-Musayib
Pendapat yang dikemukan oleh beliau pula tidak sama seperti Ibnu Abbas dan Yazid bin Sjarah yang lebih cenderung mengatakan ianya adalah Damsyik atau yang berkaitan dengannya. Beliau lebih melihat ke dalam lagi dengan menyebut salah satu daerah yang terdapat di dalam bandar Damsyik iaitu Ghuttah. Kenyataan beliau di bawah dengan jelas menyebut perkataan al-Ghutah itu sendiri. Ia sebenarnya juga diambil dari sabdaan baginda s.a.w juga. Kenyataan beliau ialah seperti berikut:-
وعن سعيد بن المسيب قال: هي دمشق ذات قرار ومعين، الغوطة.
Maka tempat yang dimaksudkan oleh baginda pada pendapat ini bukanlah keseluruhan Damsyik tetapi salah satu daerah yang terdapat di dalam Damsyik iaitu Ghutah. Penulis kertas kerja sendiri telah sampai kesana dan memang kawasan tersebut dipenuhi dengan pohon yang menghijau dan suasana yang begitu nyaman sekali terutama di musim panas yang kebiasaannya hadir pada bulan lima hingga lapan setiap tahun.
4-Muhammad Bin Khalid Bin Umayyah al-Hasyimi
Seterusnya kita dapat lihat bagaimana pendapat mengenai kelebihan Damsyik hingga disebut di dalam kitabNya secara tidak langsung, pendapat ini dikemukakan oleh Muhammad bin Khalid al-Hasyimi. Kenyataan beliau lebih menjurus kepada membuktikan kelebihan Damsyik berdasarkan perintah Allah dengan menyuruh nabi Isa Bin Maryam a.s dan ibunya tinggal di Damsyik. Ini jelas kelihatan di dalam kenyataan beliau di bawah:-
وعن محمد بن خالد بن أمية الهاشمي قال: ثم إن الله تبارك وتعالى أمر عيسى بن مريم عليهما السلام وأمه أن يسكنا دمشق، وهي إرم ذات العماد.
5-Al-Hasan al-Basri
Pendapat yang dikemukakan kali ini hampir sama dengan pendapat yang dikemukan oleh Ibnu Abbas dan juga Yazid bin Sajarah yang lebih terarah dan condong dengan mengatakan Damsyik adalah tempat yang dimaksudkan oleh nabi s.a.w di dalam penerangan mengenai ayat al-Quran tersebut. Kelihatan beliau memberikan dua kenyataan yang agak berbeza tetapi semuanya menyatakan Damsyik adalah tempat yang dimaksudkan. Di bawah ini dalah kenyataan yang beliau mengenai maksud zatu qararin wa ma’in :-
وقال الحسن: في قوله: " ذات قرار ومعين " ذات معيشة تقوتهم وتحملهم، وماء جار. قال: هي الربوة، هي دمشق. وقال الحسن البصري: " ذات قرار ومعين " قال: ذات ثمار وكثرة ماء. قال: هي دمشق.
Pada beliau zatu qararin wa ma’in adalah merupakan satu tempat yang mampu memberikan kepada manusia makanan dan juga mampu menjadikan tempat itu sebagai sebuah penempatan yang sesuai dan kata al-Rabwah pula maksudnya ialah Damsyik. Selain itu beliau juga menyatakan zatu qararin wa ma’in adalah tempat yang mempunyai buah dan sumber air yang banyak tempat tersebut juga adalah Damsyik.
6-Said bin Jubiar
Pendapat yang dikemukan kali ini tidak pula menyatakan dan menyebut nama Damsyik berbanding pendapat-pendapat sebelumnya,tetapi ianya lebih kepada menerangkan makna rabwah zatu qaririn. Kenyataan beliau adalah seperti berikut:-
وعن سعيد بن جبير: " ربوة ذات قرار " قال: الربوة النشز من الأرض. والقرار: المستوي.
Beliau menjelaskan maksud bagi dua patah perkataan al-Rabwah dan juga al-Qarar. Maksud bagi al-Rabwah ialah tanah tinggi manakala al-Qarar pula membawa maksud sama rata. Apakah beliau saja yang tidak menyetujui Damsyik adalah tempat yang dimaksudkan itu tidak kita mengetahuinya hanya yang kelihatan beliau lebih menerangkan maksud perkataan yang disebut oleh baginda s.a.w, yang jelas ianya lebih ke arah penghuraian bahasa semata-mata.
7-Mansur bin Abi Muzahim
Menariknya pendapat yang terakhir ini lebih cenderung ke arah untuk menyimpulkan pendapat-pendapat yang telah dikemukan sebelum ini. Kelihatan jelas sekali beliau menyokong pendapat-pendapat yang menyatakan Damsyik adalah tempat yang dimaksudkan dari ayat yang disebutkan di dalam al-Quran itu, kita boleh melihat pendapat beliau ini seperti berikut dibawah:-
. قال منصور بن أبي مزاحم: وهذا التفسير موجود في صفة ربوة دمشق، فلا يمتنع أن يكون هو الحق.
Beliau menyatakan setiap penafsiran yang dilakukan sememangnya terarah Damsyik adalah tempat yang dimaksudkan. Maka tidaklah menjadi halangan untuk menjadikan kenyataan dan pandangan ini sebagai sesuatu yang benar atau pasti.
KESIMPULAN
Setelah meneliti segala yang dikemukakan di dalam kitab ini jelas kelihatan banyak kazhanah dan rahsia perlu dicungkil lagi agar generasi akan datang mengetahui tempat-tempat yang pernah disebutkan di dalam al-Quran dan hadis nabi. Ramai juga di kalangan umat Islam tidak mengetahui tempat-tempat yang pernah disebut di dalam kalam-kalam ilahi sama ada disebut secara jelas atau tersembunyi. Lebih-lebih lagi Syam atau Syria yang masih belum dikenali ramai lagi sejarahnya buat umat Islam Malaysia. Ini mungkin kerana sistem kerajaannya sebelum ini tidak mengamalkan dasar terbuka kepada mana-mana pihak menjadikan Syria dan tempat-tempat bersejarah di dalamnya tidak begitu dikenali sedangka sejarah yang ada banyak memainkan peranan pembagunan Islam secara khusus dan manusia secara amnya.
Dalam usaha untuk menggali lebih mendalam lagi sejarah atau yang berkaitan dengan sejarah bagi sesuatu tempat penulis memberikan beberapa cadangan yang berikut, selain tempat yang bersejarah itu boleh dilawati sebagai umat Islam ianya juga dapat mengimbau kembali sejarah yang telah berlaku dan juga dapat menyumbang kepada ekonomi setempat negara tersebut, cadangan tersebut ialah:-
•Mengkaji dan mendalami tempat bersejarah yang kurang dikenali.
•Mewujudkan satu pasukan melakukan kajian sama ada secara perpustakaan atau melawati tempat tersebut.
•Memastikan pasukan yang menganggotai pasukan ini berkemampuan berbahasa Arab dengan baik sama ada dari segi pertuturan dan penulisan.
•Berterusan melakukan terjemahan untuk hebahan ilmu kepada umum.
Dengan usaha yang gigih dengan izinNya segala tempat yang pernah dinyatakan di dalam al-Quran dapat dikenali oleh umat Islam khususnya di Malayisa, bilangan umat Islam pun semakin hari semakin ramai alangkah ruginya tempat-tempat ini tidak dihebahkan untuk tatapan umum.
RUJUKAN
Muhammad bin Mukarram bin Ali bin Ahmad Ibnu Manzur. Mukhtasar Tarikh
Dimashq. al-Maktabah al-Syamilah. Arab Saudi.
Abu al-Qassim Ali bin al-Hassan bin Habibatullah Ibnu Asakir al- Dimashqi.
Tarikh Dimashq.al-Maktabah al-Syamilah. Arab Saudi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan