Selasa, 8 Februari 2011

Pelajar Malaysia di Mesir hampir 11 ribu, adakah aura dari sana dpt dihirup disini?

Assalamualaikum.

Sedia maklum semua, mesir mempunyai pelajar malaysia paling ramai di tanah arab.pada mulanya sangkaan hanya ribuan rupa-rupanya mencecah 11,000 orang..!!!bukan mempertikaikan bilangan yang ingin menuntut ilmu di tanah arab tersebut, tetapi masih banyak pertanyaan dalam diri hingga kini sukar untuk mendapat jawapan yang tepat
Sekadar muhasabah dan renungan. Dari dulu kita di malaysia benar-benar berbangga dgn apa yg berlaku di Mesir. Dari zaman Rasyid Redo, Muhd Abduh hingga kini Mesir masih menjadi "kiblat" politik islam. Pendek kata segala-galanya Mesir, tapi apa yg umat islam di Malaysia dpt sejak zaman Uthamiah Turki hingga kini? Adakah kita sudah semantap mereka yg mampu mendepani segala tribulasi?
Tiru sikap rakyatnya yang sentiasa peka. Kini 11,000 rakyat malaysia di mesir, mereka pulang ke tanah air, apakah gelombang itu akan sampai ke sini atau sekadar membawa pulang ole-ole dari Utara Afrika? Mungkin dulu kesannya hebat, tapi makin ramai bilangannya semakin kurang kesannya. Dimanakah mereka yang hebat ketika belajar kembali ke Malaysia adakah taringnya hilang?
Rasa seolah-olah rugi aura yang kuat di Mesir tidak dinikmati di tanahair dari segi ilmu, paritkal dll atau mungkin benar kata-kata M.B Kelantan "Akibat berguru dgn guru yg digam mulutnya" terkena virus tersebut ke sini. Di manakah silapnya, salah siapa? Sekadar renungan dan pertanyaan dari hati yg tulus. Moga keindahan Islam itu dinikmati oleh semua makhlukNya yang bernama manusia.

Tiada ulasan: