Ahad, 18 Disember 2011

Sejarah Sekolah Pondok Di Malaysia-Part 3-

Selain itu kehadiran guru-guru yang diundang dari Timur tengah yang berbangsa Arab untuk mengajar kepada murid-murid yang mendaftar di madrsah menjadikan antara faktor penarik bagi mengikuti pengajian di madrasah atau sekolah aliran kerajaan seperti mana yang dilakukan oleh Sultan Perak yang menjemput Syeikh Abdullah Maghribi yang berbangsa arab untuk mengajar di madrasah.

Pada tahun 1916 sehingga 1941, hanya terdapat 12 buah sekolah aliran kerajaan sahaja di Besut Terengganu, akan tetapi menjelang kemerdekaan jumlahnya telah meningkat beberapa kali ganda iaitu 53 buah. Begitu juga dengan Kelantan apabila pada 1975, terdapat 323 buah sekolah rendah dan 65 buah sekolah menengah. Keadaan ini menunjukkan bahawa penerimaan masyarakat terdapat sekolah aliran kerajaan adalah sangat menggalakkan. Hal ini kerana dasar kerajaan yang ingin memberikan kepada rakyatnya menguasai dalam bidang pengetahuan. Di samping itu sekolah aliran kerajaan ini menyediakan kemudahan yang lengkap terhadap pelajarnya dengan memberikan biasiswa bagi meringankan beban pelajar yang menghadapi kesusahan, pinjaman buku teks, penyediaan kelengkapan sekolah yang sempurna dan kemudahan asrama bagi pelajar yang sukar atau jauh penempatan dari sekolah. Maka tidak hairan sekiranya ibu bapa berlumba-lumba untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah aliran kerajaan disamping kemudahan dan prasarana yang disediakan, faktor jaminan masa depan juga terbela.

Terdapat faktor lain yang mempengaruhi penyusutan dan penutupan sekolah pondok ini bilamana ia tidak lagi memainkan peranan utama sebagai institusi yang memberikan dan melahirkan golongan ulama apabila istitusi ini di jadikan sebagai medan politik kerana ramai dikalangan ulama pondok ini menyertai dan melibatkan diri dalam parti politik yang bermula sekitar tahun 1950-an. Oleh yang demikian tugas mereka sebagai mudda’i dan murabbi sedikit tersasar apabila tidak dapat memberikan tumpuan utama terhadap anak murid dan sedikit sebanyak memberi kesan pada menarik masyarakat mengikuti pengajian pondok. Dilema yang dihadapi oleh sekolah pondok ini menjadikan ia semakin berkurangan sehingga memasuki abad ke 21.

Terdapat juga dikalangan guru-guru sekolah pondok ini menghantar anak-anak mereka mengikuti pengajian di sekolah aliran kerajaan atau madrasah atas faktor untuk mempelbagaikan lagi bidang keilmuan atau juga supaya anak-anak mereka dapat mengikuti pengajian yang lebih sstematik. Keadaan ini secara tidak langsung menjadi faktor kepada kemerosotan bilangan murid sehingga menutup banyak sekolah pondok. ( tamadun Islam jilid 3, ismail hussein, Dewan bahasa dan pustaka 1995, ms 1184 )

Oleh yang demikian dapat di fahami bahawa pada masa kini terutama di dalam pertengahan abad ke-20 sehingga abad 21 sekolah pondok mengalami zaman kejatuhan dan kemunduran sehingga tidak lagi menjadi institusi pilihan rakyat untuk menimba ilmu malahan menerima banyak persaingan dari madrasah aliran negeri, sekolah aliran kerajaan dan sekolah Inggeris. Kurangnya sokongan masyarakat maka institusi ini tidak dapat berkembang dan dapat dibilang dengan jari kini berapa sahaja yang tinggal. Sekiranya tiada usaha dibuat maka kemungkinan besar sekolah aliran pondok ini hanya akan menjadi sebutan sejarah dalam buku teks sahaja.

Tiada ulasan: