Perbezaan yang telah dijelaskan diatas telah menunjukkan
perbezaan yang amat ketara dari sudut pembelajaran dan pengajaran yang ada pada
dua-dua jenis aliran yang ada di Malaysia. Sudah tentu pengajian di pondok
lebih membantu pelajar atau orang ramai untuk mendalami ilmu agama secara
mendalam, dengan cara begitu Islam yang menjadi agama rasmi di negara kita ini
dapat diamalkan dan dikembang lagi dengan jayanya, malah dapat memperkenalkan
kebaikan agama ini kepada bukan Islam. Tidak keterlaluan juga sekolah aliran
pondok ini terus mendapat sambutan orang ramai walaupun dunia kini telah berada
di ambang permodenan yang begitu tinggi, malah kehadiran pelajar dari luar
negara untuk berguru dan mempelajari semua jenis-jenis kitab yang ditawarkan
oleh aliran pondok ini juga mendapat sambutan. Metologi pembelajaran dan
pengajian yang ditawarkan serta tidak terlalu membebankan dari sudut kewangan
dan tarikan cara pembelajaran juga menjadikan pengajian aliran ini tetap
relevan hingga kini. Yang pasti pengajaran dan pembelajaran didalamnya dapat
mengubati apa yang dipanggil penyakit yang berpunca dari hati.
PERANAN
GURU SEBAGAI MURABBI DI SEKOLAH PONDOK DAN SEKOLAH ALIRAN KEBANGSAAN
Sekolah yang wujud tanpa ada guru akan menyebabkan
pengajian dan pembelajaran di sekolah berkenaan tergantung atau setiap yang
dirancang tidak akan menjadi kenyataan malah akan menyebabkan setiap subjek
yang sepatutnya difahami, tidak akan dapat dihadam oleh pelajar, pengajian dan
pembelajaran tanpa ada bimbingan akan menghasilkan salah faham pada sesuatu
subjek malah boleh menyebabkan pelajar menjadi lebih jahil gara-gara tiada
pembimbang. Malah sudah tercatit dalam sejarah samada di dalam al-Quran atau
mana-mana kitab sejarah, setiap sesuatu benda baru akan menjadi lebih cepat
difahami sekiranya punya pembimbing yang tepat, malah nabi Muhammad S.A.W
sendiri ketika melakukan amanah dalam menyampaikan Islam, baginda tidak
menyampaikan dengan fahaman baginda sendiri, semua yang disampaikan itu
berdasarkan apa yang telah diajar oleh murabbinya yang Maha Agung melalui
perantaraan malaikat Jibrail. Sekalipun yang punya kuasa itu ada kuasa yang
tidak terbatas malah boleh menjadikan insan bernama Muhammad bin Abdullah alim
dalam semua hal agama dalam sekelip mata, tetapi ini tidak berlaku. Setiap
benda baru perlu ada peringkat-peringkat yang perlu dilalui dalam mencapai
peringkat ilmu yang lebih tinggi lagi.
Zat Yang
Maha Agung itu telah mengajar kita umat manusia bagaimana ingin menjadi guru
yang terbaik dalam mendidik pelajar. Segala rahsia dari pembelajaran mengenai
Islam kepada baginda S.A.W terkandung dalam al-Quran. Begitu juga profesyen
perguruan, perlu punya sifat-sifat yang tertentu yang mampu membangunkan minda
dan jatidiri pelajar. Pada kali ini, tidaklah dapat dibezakan peranan guru
dikedua-dua aliran, kedua-dua aliran ini mempunyai hala tuju yang sama dalam
mengamalkan profesyen perguruan. Guru dari aliran kebangsaan mempunya falasafah
mereka sendiri seperti yang tertera pada Falsafah Pendidikan Guru :
Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan
saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan
kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu
masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin.
(Kementerian Pendidikan Malaysia, 2001, ms. 1)
Manakala peranan
yang dimainkan guru di aliran pondok pula tidaklah mempunyai perbezaan jauh
dari Falsafah Pendidikan Guru aliran kebangsaan. Pengajian dan pembelajaran di
aliran pondok banyak terdedah dengan kitab-kitab yang dikira muktabar dan terpakai
dalam bidang agama, sudah tentu falsafah pendidikan guru didalam aliran
pondok banyak dikutip dari ayat-ayat
al-Quran dan juga hadis-hadis nabi yang berkaitan dengan profesyen perguruan
ini. Malah yang lebih menarik lagi dari kalangan guru-guru yang berada di
aliran pondok, mereka mempunyai masa yang begitu banyak bersama dengan
pelajar-pelajarnya, hubungan antara guru dan pelajar menjadi lebih akrab malah
kebiasaannya hubungan antara guru dan pelajar dari aliran pondok tidak akan
putus sampai bila-bila. Guru di aliran pondok sentiasa menjadi rujukan jika ada
timbul kekeliruan daripada permasalahan yang timbul. Malah kalau diperhatikan
kepada kehidupan seharian guru yang berada di aliran pondok, kehidupannya amat
sederhana malah sara hidupnya hadir dari usahanya sendiri, hadiah, zakat,
wakaf, hibah (pemberian) daripada masyarakat sekeliling dan seupamanya. Ini
memperlihatkan aliran pondok mempunyai hubungan akrab dengan masyarkat
sekililing.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan