Ahad, 6 Mac 2011

Perkembangan Perubatan di Andalus siri 5

KERJASAMA DAN SUMBANGAN GOLONGAN ILMUWAN BUKAN ISLAM

Ini antara faktor yang besar sumbangan yang dimainkan oleh golongan bukan Islam di Andalus, tanpa sumbangan daripada golongan ini usaha untuk melakukan terjemahan beberapa karya yang di hasilkan pada zamam Greek mungkin susah untuk dilakukan dengan kata lain sebagai umat Islam kita tidak boleh menidakkan sumbangan yang telah dilakukan oleh golongan ini. Menariknya kerjasama yang terhasil ini datang dari kalangan kaum yang pernah membuatkan nabi-nabiNya pening dengan gelagat umat ini pada masa dahulu hingga sanggup mengatakan mereka bosan dengan makanan di dunia dan meminta pada nabi Musa a.s agar menurunkan makanan dari langit, manakala dari perspektif Islam pula seperti yang dinyatakan di dalam kitabNya golongan Yahudi dan Nasrani tidak sesekali akan reda dengan umat Islam hingga umat Islam mengikut mereka di dalam semua segi. Tetapi apa yang berlaku di Andalus amat menarik untuk di perkatakan kerana kaum Yahudi atau Israel memainkan peranan yang penting di dalam perkembangan ilmu perubatan.

Kebanyakkan karya mengenai perubatan terdapat juga yang di tulis dalam Bahasa al-Ighrik atau Greco, yang memahami dan bercakap bahasa ini kebanyakkan adalah dari kalangan Yahudi atau Israel seperti yang terjadi pada karya Disagurides iaitu al-Hasyaish. Karya ini hadir ke Andalus daripada terjemahan yang dilakukan oleh Astafan bin Basil di Baghdad, Iraq tetapi terjemahan yang dilakukan olehnya tidak sempurna. Kemudian salah seorang raja dari kerajaan Kostantinopal iaitu Armanios telah menghadiahkan karya ini kepada al-Khalifah al-Nasir, karya ini ditulis menggunakan bahasa Bahasa al-Ighrik atau Greco, pemberian ini hadir bersama dengan seorang penterjemah yang berbangsa Yahudi atau Israel yang mampu berbahasa Latin dan Greco iaitu paderi Nokola, paderi ini juga telah berkhidmat atau bekerja dengen beberapa orang tokoh-tokoh perubatan Andalus malah terdapat juga beberapa beberapa nama lain dari kalangan Yahudi atau Israel ini yang memberi sumbangan di dalam bidang ini.

Seperti yang pernah dinyatakan sebelum ini Abdul Rahman al-Thalith telah berusaha keras mencari keamanan melalui kekuatan kenteraan malah keamanan yang telah tercapai ini menyaksikan Andalus terdapat beberapa nama dari bangsa Yahudi yang turut serta memajukan bidang perubatan ke tahap yang tinggi bersama-sama tokoh perubatan Islam Andalus yang lain. Sebagai contoh khalifah Abdul Rahman al-Tahlith telah melantik Hasadai bin Syabrut sebagai penasihat serta doktor peribadi beliau. Nama-nama lain dari kalangan Yahudi atau Israel yang bersinar di Andalus ialah Donash bin Librat, Manahem bin Sarouq, Solomon bin Gabraul, Yahuda Halabi, Samuel bin Nakrila, Abraha, Mouz bin Izra, Abdullah Bin Maimun, Mier al-Ghawadas dan Jacob bin Nunaz. Dari kebanyakan nama yang dinyatakan ini nama Musa bin Maimun al-Qurthubi lebih dikenali dari yang lain-lain dari kalangan pengamal perubatan Andalus bukan Islam.

Tokoh perubatan berbangsa Yahudi ini dilahirkan di Cordova, Sepanyol pada kurun kedua belas masihi. Kemudian beliau telah berpindah ke bandar Fes, Maghribi pada tahun 1159M bersama keluarganya kerana bangsa Barbar telah menyerang dan menguasai Cordova pada tahun 1148M, sepanjang tempoh penguasaan Barbar ke atas bandar ini mereka telah memberi kata dua kepada golongan Kritisan dan Yahudi sama ada untuk memeluk Islam atau dibunuh. Dalam situasi yang begini Ibnu Maimun telah merasakan beliau tidak selamat untuk terus menetap di tanah kelahirannya, lantas melarikan diri dan keluarganya ke Fes, beliau telah menetap di sana selama sembilan tahun. Selama penghidupan beliau di Fes beliau mendakwa beragama Islam, tetapi pendakwaan beliau hanyalah palsu semata-mata kerana ingin mengelak dari dibunuh oleh kerajaan ketika itu iaitu al-Murabitun dan al-Muwahidin. Beliau juga pernah menjadi doktor peribadi anak sulung Salahuddin al-Ayubi di Mesir, atas kapisiti ini beliau cukup di kenali di Mesir sebagai antara pengamal perubatan yang mahsyur. Seperti sudah tertulis sejak azali bandar Cordova juga telah melahirkan seorang lagi tokoh ilmuwan yang tidak kurang pentingnya kepada umat Islam ketika itu dan kini iaitu Ibnu Rusyd, sekalipun lahir dari bandar yang sama Ibnu Maimun hanya pernah bertemu dengan Ibnu Rusyd ketika umur yang sudah lanjut.

Dari pembacaan penulis mengenai Ibnu Maimun beliau di dapati lebih banyak menulis ketika beliau menetap di Mesir, beliau bukan saja menulis mengenai perubatan untuk orang ramai tetapi juga menulis juga mengenai perubatan bagi golongan-golongan tertentu seperti yang beliau tulis untuk Salahuddin al-Ayubi mengenai pengurusan kesihatan, manakala untuk penguasa di Hama, Syria iaitu al-Malik al-Muzaffar Ibnu Nuruddin beliau telah menulis mengenai seksual dari sudut kesihatan. Selain itu juga beliau juga telah melakukan terjemahan terhadap beberapa buah karya yang diterjemah ke Bahasa Arab dari Bahasa Ibrani dan Bahasa Latin antara ialah karya yang dikarang oleh Galinus iaitu al-Amthal al-Tibbiyah. Malah beliau juga menulis mengenai perubatan di dalam Bahasa Arab sebanyak sepuluh buah jilid yang merangkumi pendapat Galinus, al-Razi dan tokoh-tokoh perubatan yang lain.

Tiada ulasan: